Strateški menadžment - zašto nam je važan u poduzećima?
Što je to strateški menadžment?
Kada čujemo spomen o strateškom menadžmentu nekima je upitnik iznad glave. Očito smo posvojili riječi iz engleskog jezika od riječi "strategic management". Laici bi rekli da se radi o nekoj strategiji u rukovođenju, ali kakvoj strategiji i kako ju provesti? Da bi otklonili taj upitnik iznad glave, probat ću malo pojasniti.
Kao i za sve u životu tako i za vođenje poduzeća moramo imati viziju, misiju i ciljeve koje želimo postići. Da bi ostvarili ciljeve moramo ih pažljivo razraditi, prilagoditi i planirati. Upravo je to uloga strateškog menadžmenta, da proanalizira okruženje poduzeća i isplanira smjernice djelovanja, a sve u svrhu postizanja zadanih ciljeva. Budući da je trenutno većina poduzeća na otvorenim tržištima shodno tome i konkurencija je nemilosrdna. Zato je ključno imat takvu strategiju koja nudi postizanje konstantne konkurentnosti i koja osigurava povoljan položaja poduzeća u njegovom okruženju.
Kako osigurati konkurentnost kroz strateški menadžment?
U strateškom menadžmentu je važno biti dosljedan. Postoje četiri važna koraka u strateškom menadžmentu i njih se ne smije preskakati, nego izvršavati po točno zadanom redoslijedu, a to je:
1. Analiza
2. Odabir strategije
3. Provedba strategije
4. Kontrola provedbe i uspješnosti strategije
Kratko ću objasniti svaki korak.
Kako izgleda analiza u strateškom menadžmentu?
Analiza je prvi korak i ključna za daljnje postupanje. Analizom želimo saznati kakvo je trenutno stanje u poduzeću, gdje nam ide dobro a gdje ne ostvarujemo željene rezultate, kakvo nam je okruženje, koje su nam opasnosti i prijetnje, kako možemo iskoristiti svoje mane i prednosti u trenutnom okruženju. To su neka od važnih pitanja na koja želimo odgovoriti kod analize. Za analizu se većinom koriste tri poznata modela: SWOT, PEST i Porterov model pet sila. Ukoliko želite saznati više o samim modelima kliknite na njihov naziv.
Kada smo sve proanalizirali postavlja se pitanje kako odabrati strategiju?
Kada analizom saznamo stanje u kojem se nalazi poduzeće onda biramo strategiju koja će u skladu s rezultatima analize biti usmjerena na postizanje naših ciljeva. Ako poduzeće već ima strategiju, onda provjeravamo da li je ta strategija u skladu s rezultatima analize. Ukoliko se naše okruženje jako promijenilo ili ako naša vizija i misija više nisu okrenuti ka potrebama tržišta onda nema smisla niti ustrajati na takvoj strategiji nego onda strategija utječe na promjene od samoga vrha a to je od same ideje, vizije i misije poduzeća. Ako poduzeće nema strategiju, ona se kreira i usmjerava prema rezultatima analize i usklađuje sa našom vizijom i misijom ukoliko je ona i dalje smislena u danom okruženju.
Kako provesti strategiju?
Počevši od naše glavne globalne strategije, pa kroz njene poslovne i njoj potporne strategije dolazimo do izrade plana projekata koji moraju biti cijelo vrijeme usklađeni s našom globalnom strategijom. Ovo je jako važan korak, jer svaki naš projekt mora odgovoriti na pitanje "kako ćemo kroz ovaj projekt ostvariti svoj cilj postojanja poduzeća i svoju globalnu strategiju?" Ako se ne može dobiti odgovor na to pitanje ili ako on nije u skladu s našim ciljevima poduzeća onda taj projekt nije održiv i potreban. Važno je ne gubiti vrijeme niti novac na nepotrebne projekte. Naravno, ovaj dio posla odrađuje projektni tim poduzeća koji prezentira projekte strateškim menadžerima na njihov odabir i odluku. Uvijek je poželjno da na svaki strateški cilj imamo predloženih nekoliko projekata, koji su dobro predstavljeni preko analize, financijskih pokazatelja i KPI-ja tako da menadžment može donijeti pravu odluku. Ako se radi o nekom jako složenom i velikom strateškom cilju onda se za njega uvodi više različitih projekata koji se zovu "program projekti". Što je svaki projekt bolje prezentiran to je lakše menadžmentu odlučiti.
Primjer projekata prema Haucu (2007)
Studija provodljivosti prema Stareu (2023)
To je jednako važan aspekt strateškog menadžmenta kao i sva ova prethodna tri. Pratimo ih preko terminskih planova kao što su Gantogrami. Ima čitav niz programa za projekte, koje nazivamo projektno menadžerski programi a može i poslužiti obična Excel tablica kod manjih projekata.
Prema Stareu (2023.) "Kod nekih projekata isprobani učinci u kraćem razdoblju nakon završetka projekta već mogu prikazivati dugoročno postizanje svrhe (strateškog cilja). Nadležni moraju u slučaju manje uspješnosti projekta provjeriti prvotne pretpostavke o trendovima u okruženju, utvrditi čimbenike koji utječu na neuspjeh te predložiti promjenu strategija ili dodatan projekt, a na temelju konstatacija mogu se promijeniti i ciljevi strateških projekata koji se trenutačno već provode."
Primjedbe
Objavi komentar