„Proteklih godina uvjeti poslovanja ubrzano se mijenjaju od konjunkture do recesije i obrnuto. Stoga je nužno da organizacija zna iskoristiti unutarnje resurse i snage jer joj to omogućava da se pozitivno odaziva na promjene.“ (Škafar, 2019.).
Izvor ilustracije: Mladi u EU
Koliko puta dnevno pomislimo na riječ kvaliteta?
Povijest kvalitete se vodi još iz vremena drevnog Egipta. Pravac po kojem se razvijala kvaliteta je vođen od nivoa prenošenja znanja s majstora na šegrta pa sve do visoko standardiziranih sustava kvaliteta.
Sve što želimo imati ili doživjeti želimo da bude kvalitetno. Od kvalitetnoga života do kvalitetnoga računala...mobitela.. kvalitetne hrane...pa do kvalitetnoga rada na radnom mjestu...a što to u stvari znači i što moramo učiniti da nas kvaliteta okružuje i prati? Ako govorimo o kvaliteti pomislimo i na izvrsnost i tome težimo. Naravno da postoji razlika.
„Kvaliteta je ispunjavanje očekivanja (dogovorenih, usklađenih, obećanih), a izvrsnost je pak nadmašivanje očekivanja“ (Škafar, 2023.).
Menadžment kvalitete je ključni aspekt upravljanja i vođenja. Izdvojila bih metodu TQM ( egl. Total Quality Management) kao filozofiju upravljanja kvalitetom kojoj je u fokusu kontinuirano poboljšanje za što boljom kvalitetom proizvoda i usluga čak do razine izvrsnosti i premašenih očekivanja kupaca.
Kako uspješno postići cjelovito ovladavanje kvalitetom?
Prikupljanjem podataka o preferencijama kupaca, pritužbama i povratnim informacijama te korištenje ovih podataka za razvoj proizvoda i usluga koji ispunjavaju ili premašuju očekivanja kupaca. Postavljanjem mjerljivih ciljeva, implementacijom sustava za kontrolu kvalitete i poticanje kulture učenja i razvoja. Čelnici bi trebali stvarati kulturu izvrsnosti i kontinuiranog poboljšanja. Ukratko, da bi postigli TQM, organizacije se moraju usredotočiti na potrebe i očekivanja kupaca, uspostaviti procese za kontinuirano poboljšanje, uključiti zaposlenike u proces i pružiti snažno vodstvo na svim razinama organizacije.
Što nam tu može pomoći?
Pomažu nam sustavi i alati za upravljanje kvalitetom. Postoji jako puno sustava ali spomenula bih nekoliko poznatijih:
HACCP je 40 godina star alat koji pomaže proizvođačima hrane identificirati, kontrolirati i procijeniti opasnosti na koje mogu naići pri proizvodnji hrane.
ISO 14001 je sustav koji kontrolira upravljanje životnom sredinom u cilju smanjenja štetnih prirodnih promjena.
SA8000 je međunarodni sustav koji služi za ohrabrivanje tvrtki u cilju uspostavljanja transparentne, mjerljive, provjerljive zahtjeve za implementaciju i certificiranje uspješnosti tvrtki kod primjene i održavanja društveno prihvatljivih praksi na radnom mjestu.
ISO 18001 sustav služi poslodavcima da smanje opasnosti iz različitih izvora u poslovnom okruženju. Ovime poslodavci minimiziraju rizik od nekorektnoga ponašanja zaposlenih ili smanjuje nedostatke u organizacijama koji su potencijalni izvori sigurnosne opasnosti na radnom mjestu.
Kako uvesti sustav kvalitete u organizaciju?
Ako vas zanima kako uvesti sustav kvalitete u organizaciju slijede koraci koji su potrebni za njeno uvođenje:
1. Definiranje ciljeva kvalitete: Ciljevi mogu uključivati poboljšanje zadovoljstva kupaca, smanjenje oštećenja, povećanje učinkovitosti ili ispunjavanje regulatornih zahtjeva.
2. Formiranje tima za upravljanje kvalitetom za nadgledanje implementacije sustava kvalitete: Tim bi trebao uključivati predstavnike različitih područja organizacije, uključujući proizvodnju, uslugu za korisnike i upravljanje.
3. Identificiranje kritičnih procesa koji utječu na kvalitetu proizvoda ili usluga: To uključuje sve aktivnosti iz dizajna, nabave, proizvodnje, testiranja i isporuke.
4. Razviti standarde kvalitete za svaki postupak na temelju kritičnih identificiranih procesa: Ovi bi standardi trebali definirati očekivanu razinu kvalitete i pružiti okvir za praćenje i mjerenje performansi.
5. Provođenje postupaka kontrole kvalitete: To uključuje uspostavljanje kontrolnih točaka kvalitete, postupke ispitivanja i protokole za inspekciju.
6. Obuka zaposlenika: Obuka o novom sustavu kvalitete, uključujući važnost kvalitete, kako implementirati postupke kontrole kvalitete, kako mjeriti i prijaviti mjerne podatke o kvaliteti.
7. Praćenje i procjena performanse: To uključuje mjerenje mjernih podataka o kvaliteti, analizu podataka i prilagođavanje po potrebi.
Uspješna implementacija zahtijeva predanost kontinuiranom poboljšanju.
Koji su troškovi kvalitete koje poznajemo?
Očigledno postoje dvije vrste troškova koje možemo imati a to su troškovi zbog želje da stvorimo kvalitetu i troškovi zbog ne-kvalitete
Te dvije vrste troškova možemo svrstati u četiri glavne kategorije troškova kvalitete: troškovi prevencije, troškovi procjene, troškovi ispravljanja nastalih unutarnjih i vanjskih nedostataka.
Troškovi prevencije nastaju kako bi se spriječilo pojavljivanje nedostataka. Mogu uključivati aktivnosti kao što su obuka, planiranje kvalitete i poboljšanje procesa.
Troškovi ispitivanja nastaju kako bi se osiguralo da proizvod ili usluga zadovoljavaju željene standarde kvalitete. Mogu uključivati aktivnosti kao što su inspekcija, testiranje i revizije.
Troškovi unutarnjih nedostataka i kvarova nastaju kada se nedostaci otkriju prije nego što se proizvod ili usluga isporuče kupcu. Mogu uključivati aktivnosti kao što su prerada, škart i zastoji.
Vanjski troškovi nedostatka nastaju kada se nedostaci otkriju nakon što su proizvod ili usluga isporučeni kupcu. Mogu uključivati jamstvene zahtjeve, povlačenja proizvoda i pritužbe kupaca.
Na koji način menadžment poduzeću može utjecati na kvalitetniji rad pojedinca?
Kvaliteta je presudna u radu pojedinca jer snažno utječe na reputaciju organizacije, zadovoljstvo kupaca i naposljetku na uspjeh. Osobito je važna jer utječe na percepciju proizvoda ili usluga organizacije u različitim kulturama i na tržištima. Loša kvaliteta u radu pojedinca može dovesti do negativnih recenzija, gubitka kupaca i smanjene zarade. S druge strane, visoka kvaliteta može izgraditi povjerenje, uspostaviti kredibilitet i stvoriti konkurentsku prednost. Osim toga, mjere kontrole i osiguranja kvalitete često su potrebne za ispunjavanje međunarodnih standarda i propisa, osobito u industrijama kao što su prehrambena, farmaceutska i elektronička.
Kako pojedinac može doprijeti kvalitetnijem radu?
Da bi dobro obavljao svoj posao, pojedinac mora uvažavati niz čimbenika od kojih su najvažniji:
Rokovi: Poštivanje rokova ključno je u svakoj profesiji. Pojedinac mora poštivati vremenska ograničenja postavljena za svoj rad i uložiti sve napore da ga završi do navedenog roka.
Standardi: Standardi postoje u svakoj industriji i polju rada. Pojedinac mora poštovati ove standarde i raditi na njihovom ispunjavanju ili premašivanju kako bi postigao visokokvalitetne rezultate.
Upute: Slijeđenje uputa ključno je za postizanje željenog ishoda projekta ili zadatka. Pojedinac mora poštivati upute koje mu daju nadređeni ili klijenti i pobrinuti se da ih pravilno izvršava.
Suradnja: Suradnja je često neophodna na mnogim radnim mjestima. Pojedinac mora poštivati svoje kolege i učinkovito surađivati s njima na postizanju zajedničkih ciljeva.
Profesionalizam: Profesionalnost je ključna za uspjeh svakog pojedinca na radnom mjestu. To uključuje poštovanje prema kolegama i klijentima, održavanje pozitivnog stava i poštivanje etičkih načela i standarda.
Povratne informacije: Primanje povratnih informacija i djelovanje prema njima važni su za osobni i profesionalni razvoj. Pojedinac mora poštivati povratne informacije drugih i uzeti ih u obzir kako bi poboljšao svoj rad.
Kako menadžment tu može doprinijeti?
Kroz dobivene kvalitetne upute, standarde, rokove, suradnju, profesionalizam i povratne informacije svaki pojedinac će uspjeti kreirati i zadržati kvalitetan rad.
Evo par prijedloga tog doprinosa:
- Podrška menadžmenta kroz prihvaćanje i usvajanje načina razmišljanja pojedinca koji je usmjeren na rješavanje problema i otvoren za kreativna rješenja
- Stvaranje pozitivne radne klime u organizaciji i izbjegavanje toksičnih atmosfera i situacija.
- Motivacija zaposlenih kroz razne aktivnosti pokazivanja poštivanja, podrške i razumijevanja i stvaranje povjerenja od strane menadžmenta i radnih kolega.
Izvor ilustracije: processexcellencenetwork.com
Da li težiti modelima poslovne izvrsnosti?
Modeli poslovne izvrsnosti su okviri koji pomažu organizacijama da postignu održivi uspjeh kontinuiranim poboljšanjem i inovacijama. Postoji nekoliko modela poslovne izvrsnosti koji su razvijeni tijekom godina, uključujući:
Malcolm Baldrige National Award Award (MBNQA) model: Ovaj je model razvila američka vlada i široko je prepoznata kao jedan od najprestižnijih modela poslovne izvrsnosti. Usredotočuje se na sedam kriterija: vodstvo, strategija, kupci, mjerenje, analize i upravljanje znanjem, radnu snagu i operacije.
Europska zaklada za upravljanje kvalitetom (EFQM) Model: Ovaj model koriste mnoge organizacije u Europi i temelji se na devet kriterija: vodstvo, strategija, ljudi, partnerstva i resursi, procesi, rezultati kupaca, rezultati ljudi, rezultati društva i poslovne rezultate i poslovne rezultate i poslovne rezultate.
Model nagrade Deming: Ovaj je model razvio Japanska unija znanstvenika i inženjera, a ime je dobio po W. Edwards Demingu, poznatom stručnjaku za upravljanje kvalitetom. Usredotočuje se na pet kriterija: politika i strategija, organizacija, obrazovanje i osposobljavanje, informacije i analize i rezultate kvalitete.
Australski okvir poslovne izvrsnosti (ABEF): Ovaj je model razvila australska vlada i temelji se na sedam kriterija: vodstvo, strategija i planiranje, fokus na kupca i tržište, upravljanje informacijama i znanjem, ljudi i organizacijski razvoj, upravljanje procesima i poslovne rezultate.
Kanadski okvir za poslovnu izvrsnost (CFBE): Ovaj model koriste mnoge organizacije u Kanadi i temelji se na sedam kriterija: vodstvo, planiranje, fokus na kupca, angažman ljudi, poboljšanje procesa, donošenje odluka utemeljenih na dokazima i poslovne rezultate.
Ovi modeli pružaju strukturirani pristup za procjenu i poboljšanje organizacijske performanse i mogu se prilagoditi specifičnim potrebama i kontekstu svake organizacije.
Koji su najvažniji razlozi zašto moramo ustrajati na putu poslovne izvrsnosti?
Održivi uspjeh: Poslovna izvrsnost govori o postizanju održivog uspjeha kontinuirano poboljšavajući performanse i pokretanje inovacija. Slijedeći strukturirani pristup izvrsnosti, organizacije mogu osigurati da ostanu konkurentne, okretne i otporne na promjenu tržišnih uvjeta i očekivanja kupaca.
Zadovoljstvo kupaca: Modeli poslovne izvrsnosti stavljaju snažan naglasak na fokus i zadovoljstvo kupaca. Prioritetnim potrebama kupaca, organizacije mogu izgraditi povjerenje, lojalnost i dugoročne odnose, što može dovesti do povećane prodaje, profitabilnosti i rasta.
Angažiranje zaposlenika: Modeli poslovne izvrsnosti prepoznaju važnost angažmana i razvoja zaposlenika. Ulaganjem u vještine, znanje i dobrobit zaposlenika, organizacije mogu stvoriti pozitivnu kulturu na radnom mjestu koja potiče inovacije, kreativnost i suradnju.
Kontinuirano poboljšanje: Modeli poslovne izvrsnosti potiču organizacije da usvoje kulturu kontinuiranog poboljšanja. Identificirajući područja za poboljšanje i provedbu promjena, organizacije mogu poboljšati svoju učinkovitost, učinkovitost i konkurentnost.
Reputacija i povjerenje: Kupci, investitori i drugi dionici široko su prepoznati i poštuju modele poslovne izvrsnosti. Pridržavajući se ovih modela, organizacije mogu izgraditi reputaciju izvrsnosti, što može poboljšati njihov imidž, vjerodostojnost i pouzdanost.
Ako vam je zanimljiv ovaj blog ostavite komentar o tome što je za vas važno kada govorimo o kvaliteti?
Primjedbe
Objavi komentar