Rad od kuće: za ili protiv?

Saznajte koji su argumenti "za" a koji "protiv" rada od kuće. Što nam kažu statistike? Koji su industrijski sektori, uz tehnološki, najzastupljeniji u radu od kuće? Što nam je donio izmijenjeni Zakon o radu? Što se predviđa u budućnosti? Opisat ću i vlastita iskustva.

Uslijed pandemije COVID-19, rad na daljinu postao je rašireniji nego ikad prije. Mnoge su tvrtke usvojile politiku rada od kuće kako bi zaštitile svoje zaposlenike i održale produktivnost, no to je također dovelo do rasprava o učinkovitosti rada na daljinu. Izmjene Zakona o radu koje su stupile na snagu od 01. siječnja 2023  definiraju rad od kuće ili stručnije rečeno "rad na izdvojenom radnom mjestu" i "rad na daljinu".


Izvor ilustracije: Pexip - networkworld.com

Prednosti rada od kuće

Povećana fleksibilnost i ravnoteža poslovnog i privatnog života: Rad na daljinu zaposlenicima pruža fleksibilnost da strukturiraju svoj radni dan na način koji im najviše odgovara. Pojedinci koji imaju određene poteškoće ili skrbe za starije ili bolesne na ovaj način mogu povećati ravnotežu između poslovnog i privatnog života. To svakako može dovesti do povećanog zadovoljstva zaposlenika.

Smanjeno vrijeme i troškovi putovanja na posao: Radeći od kuće, zaposlenici mogu uštedjeti vrijeme i novac na putovanju na posao, što može biti značajan izvor stresa i troškova za mnoge radnike.

Povećana produktivnost: Pokazalo se da rad na daljinu povećava produktivnost jer zaposlenici nisu ometeni uredskim "brbljanjem" i mogu se usredotočiti na svoj posao bez prekida.

Ušteda za poslodavce: Poslodavci mogu uštedjeti na uredskom prostoru, režijama i drugim režijskim troškovima usvajanjem pravila rada od kuće.

Nedostaci rada od kuće

Nedostatak društvene interakcije: Rad od kuće može biti izoliran jer zaposlenici ne mogu osobno komunicirati s kolegama. To može dovesti do osjećaja usamljenosti i smanjenog morala.

Neodređene granice između posla i osobnog života: Rad od kuće može otežati zaposlenicima da se odvoje od posla što bi moglo dovesti do sagorijevanja. Postavljanjem jasnih granica i radnog vremena to bi se moglo izbjeći.

Ovisnost o tehnologiji: Rad od kuće uvelike se oslanja na tehnologiju, a tehnički problemi mogu dovesti do kašnjenja i smanjene produktivnosti. I na radnom mjestu ovisimo o tehnologiji ali tamo nam možda netko od tehničara može pomoći  lakše riješiti problem.

Statistika rada od kuće

Prema nedavnom izvješću FlexJobsa 65% radnika vjeruje da su produktivniji radeći od kuće. Drugo istraživanje koje je provela Global Workplace Analytics pokazalo je da se rad na daljinu povećao za 159% od 2005. Isto izvješće  pokazalo je da 80% do 90% američke radne snage kaže da bi željeli raditi na daljinu barem pola radnog vremena. U istraživanju koje je proveo Owl Labs 31% ispitanika reklo je da rade na daljinu 100% vremena, a 16% je reklo da rade na daljinu četiri do pet dana u tjednu. Isto je istraživanje pokazalo je da zaposlenici na daljinu prosječno štede 4000 dolara godišnje na troškovima prijevoza.  Studija koju je proveo Buffer otkrila je da bi 98% radnika koji rade na daljinu željelo nastaviti raditi na daljinu, barem nekoliko sati dnevno do kraja svoje karijere. Prema studiji Sveučilišta Stanford, udaljeni radnici koriste kraće pauze i manje bolovanja, što rezultira povećanjem produktivnosti od 13%. Istraživanje koje je proveo Upwork pokazalo je da 41,8% američke radne snage sada radi na daljinu, u odnosu na 30% prije pandemije. Istraživanje PwC-a pokazalo je da su zaposlenici na daljinu zadovoljniji svojim poslom i doživljavaju manje stresa od svojih kolega koji rade u uredu. Prema istraživanju koje je proveo Citrix, 74% tvrtki planira trajno prijeći na daljinski rad nakon pandemije.

Industrije koje su najzastupljenije u radu od kuće

Tehnološka: tehnološka industrija je na čelu rada na daljinu, a mnoge tvrtke prihvaćaju distribuirane timove i politike rada na daljinu. Financije i osiguranje: Financijska industrija i industrija osiguranja također su rano usvojile rad na daljinu, pri čemu mnogi zaposlenici barem dio vremena rade od kuće. Profesionalne usluge: Profesionalne usluge, kao što su savjetovanje i računovodstvo, također su zabilježile porast rada na daljinu, budući da su mnogi klijenti sada zadovoljni virtualnim sastancima i digitalnom komunikacijom.

Što nam je donio izmijenjeni Zakon o radu u vezi rada od kuće?

Zakon je uveo dva pojma: "rad na izdvojenom mjestu" i "rad na daljinu".

Rad na izdojenom radnom mjestu

Ovom izmjenom Zakona o radu u članku 17 se prvi put spominje "rad na izdvojenom mjestu" ili uvrježenije rečeno rad od kuće, što je u Europi i ostatku razvijenog svijeta već uhodana praksa. Rad na izdvojenom mjestu rada odnosi se na posebne kategorije zaposlenika u slučajevima osobnih potreba poput pružanja skrbi ukućanima i osobama uže obitelji s težim zdravstvenim problemima, trudnicama i roditeljima djece do osme godina starosti i pojedincima koji imaju težih zdravstvenih problema.  To je sve uvedeno po direktivama EU-a.

Pozdravljam tu ideju i inicijativu i za sada ne želim upućivati veće kritike jer vjerujem da će se taj dio još "dorađivati" i pojašnjavati jer ima puno dvosmislenih stavki. Ono što bi se trebalo dodatno definirati i razjasniti su slijedeće stavke:

1. Da li je to pravo ili privilegija?
2. Ako je ipak pravo, onda pod kojim točno uvjetima na to zaposlenik ima pravo?
3. Što kada poslodavac ne želi odobriti rad od kuće toj kategoriji zaposlenika?
4. Kako je riješeno pitanje ozljeda na radu?
5. Kako rješavati potencijalno sporne situacije?

Moramo biti iskreni prema sebi i drugima, i zaključiti da na žalost veliki broj poslodavaca se "ovakvih" radnika najradije želi "riješiti" a ne im omogućiti još neka dodatna prava ili privilegije. U puno slučajeva humanost je samo na papiru i u reklamama.  Naravno, čast izuzecima, altruističnim i empatičnim pojedincima, kojih zasigurno ima! 

Ovime nije jasno na koji točno način država putem ovih izmjena Zakona želi "potaknuti" poslodavce i pomoći ovoj kategoriji zaposlenika? Kada već nije uvela poticaje, niti kontrole provedbe onda nije stvorila ni obveze poslodavcima kojima je, vjerujem,  dosta birokratskih zavrzlama.

Isto tako, smatram da je uvođenjem obveze poslodavcima na plaćanje dijela režijskih troškova toj kategoriji zaposlenika još više odbilo poslodavce od odobravanja ove opcije zaposlenicima. Ne zato jer poslodavci ne žele to platiti nego zato jer je to zaista nedefinirana mogućnost. Koje režije, koliko i kako i otvara prostora za nezadovoljstvo, žalbe  tužbe. Navedeno je trebalo ostati kao mogućnost ali nikako kao obveza.  Izmijenjenim Zakonom se inzistira na izmjeni Ugovora o radu, što isto nije dobro prihvaćeno niti kod zaposlenika niti poslodavaca. Svjesna sam da se taj dio treba nekako definirati i to pozdravljam, ali se to može uraditi putem dodatka Ugovoru o radu ili nekim posebnim Ugovoru koji neće "teško pasti" nikome.

Rad na daljinu

Rad na daljinu je posebno definiran u odnosu na rad na izdvojenom mjestu, jer ovaj oblik rada se uvijek obavlja samo putem informacijsko komunikacijske tehnologije i radnik ima pravo sam odrediti gdje će raditi. Znači ne treba biti obavezno kod kuće ili na već unaprijed prijavljenoj lokaciji.  Kod ovoga oblika rada se neće primijeniti obveza koju poslodavac ima u smislu zaštite na radu. Ovaj oblik rada je ograničen na  30 dana i zamišljen je za posebne slučajeve poput pandemija, ekoloških pojava, poplava i sličnih.

Znači zaključila bih da je ovo dobar početak ali na ovome dijelu Zakona se još mora jako puno raditi da bi ostvario svoju svrhu. Ili je na žalost svrha bila samo da se udovolji direktivama Europske Unije pa da se "zbog njih" to uvrsti u Zakon ali trenutno bez velike koristi ni za radnike a ni za poslodavce.

Savjeti za učinkovitiji rad od kuće

Evo nekoliko savjeta i trikova koji će vam pomoći da poboljšate svoju učinkovitost kada radite od kuće:

Uspostavite određeni radni prostor: Stvaranje određenog radnog prostora može pomoći u stvaranju mentalnog odvajanja između posla i osobnog života, što može poboljšati fokus i produktivnost.

Držite se rutine: pridržavanje redovne rutine može pomoći u održavanju produktivnosti i osigurati da ostanete u toku sa svojim poslom.

Koristite videokonferencije: alati za videokonferencije kao što su Zoom, MS Teams ili Google Meet mogu pomoći u održavanju ljudske interakcije i suradnje tijekom rada na daljinu. Također može pomoći u izbjegavanju pogrešne komunikacije do koje može doći putem e-pošte ili tekstualnih poruka.

Budite jasni u svojoj komunikaciji: ako budete jasni u svojoj komunikaciji, možete izbjeći nesporazume i osigurati da svi budu usklađeni.

Odmorite se: Odmori vam mogu pomoći da se napunite energijom i ostanete usredotočeni tijekom dana. To može uključivati kratku šetnju vani, istezanje ili neku drugu fizičku aktivnost ili jednostavno uzimanje pauze da nešto prezalogajite ili popričate s članom obitelji.

Postavite očekivanja i granice: važno je postaviti jasna očekivanja i granice s kolegama i članovima obitelji kada radite od kuće. To može uključivati postavljanje rasporeda, obavještavanje drugih o vašoj dostupnosti tijekom radnog vremena i stvaranje tihog radnog okruženja.

Neke od najpopularnijih platformi i alata za virtualnu komunikaciju

Slijedeći alati i platforme mogu pomoći u poboljšanju komunikacije i suradnje pri radu na daljinu, te u konačnici mogu poboljšati ukupnu učinkovitost i produktivnost:

Zoom: platforma za video konferencije koja omogućuje virtualne sastanke i webinare. Slack: Timski komunikacijski alat koji omogućuje razmjenu trenutnih poruka, dijeljenje datoteka i integracije s drugim alatima. Microsoft Teams: platforma za suradnju koja omogućuje video konferencije, chat, kolaborativni rad na dokumentima i dijeljenje datoteka. Google Meet: alat za videokonferencije koji omogućuje virtualne sastanke i webinare. Trello: Alat za upravljanje projektima koji timovima omogućuje suradnju na zadacima i projektima. Asana: Alat za upravljanje projektima koji omogućuje timsku suradnju i komunikaciju. Basecamp: Alat za upravljanje projektima koji timovima omogućuje upravljanje zadacima, komunikaciju i dijeljenje datoteka.

Savjeti za menadžere i poslodavce

Kako bi uspostaviti bolju virtualnu komunikaciju sa zaposlenicima koji rade od kuće evo par savjeta:

Postavite jasna očekivanja za zaposlenike koji rade od kuće, kao što su radno vrijeme, rokovi i ciljevi. To će pomoći osigurati da su svi usklađeni i da rade prema istim ciljevima.

Zakažite redovite video sastanke sa zaposlenicima kako biste razgovarali o napretku, riješili sve probleme i dali povratne informacije. To se može učiniti putem videokonferencija, telefonskih poziva ili izravnih poruka.

Koristite alate za upravljanje projektima kao što su Asana, Trello ili Basecamp za dodjelu zadataka, praćenje napretka i suradnju sa zaposlenicima koji rade na daljinu.

Potaknite otvorenu komunikaciju  zaposlenika da otvoreno komuniciraju s menadžerima o bilo kakvim izazovima ili nedoumicama koje mogu imati kada rade na daljinu. Stvorite sigurno i poticajno okruženje u kojem se zaposlenici osjećaju ugodno dijeleći svoje ideje i razmišljanja. Ponekad radite na zajedničkim projektima djelići ekrane i uređujući zajedničke dokumente.

Omogućite obuku i resurse kako biste pomogli zaposlenicima da se prilagode radu na daljinu. To može uključivati obuku o virtualnim komunikacijskim alatima ili pružanje resursa za postavljanje produktivnog radnog prostora.

Razmislite o fleksibilnim radnim opcijama za svoje zaposlenike kao što je fleksibilno radno vrijeme ili dijeljenje posla, kako biste se prilagodili potrebama i preferencijama zaposlenika.

Proslavite uspjehe i prekretnice sa zaposlenicima koji rade na daljinu kako biste iskazali zahvalnost i podigli moral. To se može učiniti kroz virtualne proslave ili programe priznanja.

Koji alati mogu pomoći?

Alati koji mogu pomoći menadžerima da komuniciraju i nadgledaju zaposlenike koji rade od kuće su mnogobrojni. Osim već spomenutih alata za virtualno komuniciranje postoje i alati za praćenje vremena kao što su Harvest ili Toggl za praćenje produktivnosti zaposlenika i praćenje naplativih sati. Isto tako ostoje i platforme za angažman zaposlenika kao što su Officevibe ili 15Five za prikupljanje povratnih informacija, mjerenje angažmana zaposlenika i olakšavanje komunikacije.

Iz vlastitoga iskustva

Smatram da sposobnost i želja za rad od kuće potiče od osobnosti i karaktera osobe. U pravilu introverti su idealni za rad od kuće i njih će to potpuno zadovoljiti, dok bi ekstroverti mogli trpjeti i osjećati se nesretno. Prilikom testiranja vlastite osobnosti pokazalo se da sam većinom ekstrovert ali oko 30% imam introvertnosti. Tako da moj rad od kuće za mene nije predstavljao problem jer se očito aktivirala introvertna strana.  Svaki dan sam imala barem jedan video sastanak, službeni ili privatni, tako da sam uspjela neko vrijeme "nahraniti" i svoju ekstrovertnu stranu.

Prostor: Za rad od kuće sam posebno uredila jednu manju sobu, jer sam osjetila da je jako važno odvojiti poslovni od privatnog života, kako vremenom tako i prostorom.

Vrijeme rada: Jako je važno dobro organizirati vrijeme. Kada se radi od kuće dobro je dogovoriti obvezno radno vrijeme, takozvani "core hours", u kojem ste uvijek dostupni kolegama i u kojem ne dogovarate ostale sastanke nego je to vrijeme za komunikaciju s uredom. Ja sam puno poslova koji ne zahtijevaju komunikaciju planirala odraditi u poslijepodnevnim i predvečernjim satima dok sam komunikaciju s klijentima ostavila za primjerenije prijepodnevne i poslijepodnevne sate. 

Izgled i komunikacija: Na svim video sastancima nosila sam odjeću koju bih inače nosila u uredu jer je jako važno da je osobni izgled primjeren poslovnoj komunikaciji.

Točnost: Za vrijeme rada od kuće svi zaposlenici su pod nekim "povećalom". I ja sam se tako osjećala. Da li zaista radim? Ili se možda zabavljam? Potrebno je više se dokazivati kad radite od kuće nego kad ste u uredu. Na svim video sastancima potrebno je doći koju minutu ranije da se vidi i osjeti profesionalni pristup. Smatrala sam da se niti u jednom segmentu ne smije osjetiti neka opuštenost ili bahatost.

Komunikacija s kolegama s posla: Ono što definitivno nedostaje u ovom obliku rada, i već je bilo ranije spomenuto, je društvena interakcija u fizičkom obliku. Lijepo je sjediti u kafiću s kolegama i malo "čavrljati" i to definitivno fali. Međutim, prednost rada od kuće je da na taj način možete proširiti prijateljstva van ureda i tako steći prijatelje iz svih krajeva svijeta koje inače nikada nebi upoznali ni vidjeli. Ja sam konačno za vrijeme lock-downa vidjela lica svojih kolega iz drugih država svijeta s kojima sam se do tada samo dopisivala. Bilo je fantastično iskustvo konačno spojiti "sliku s tonom". Tako da ja tu vidim prednosti i proširene mogućnosti.

"Kradljivci vremena":  Moram priznati da se druženje na kavi s kolegama ne može ničim potpuno nadomjestiti, ali isto moram priznati da je to jedan od "kradljivaca vremena" na  radnom mjestu. Isto tako, kada ste na radnom mjestu srećete kolege posvuda: na hodniku, u kantini, u toaletu, ispred ureda, u uredu...sa svakim morate barem malo popričati jer nije baš pristojno ignorirati kolege. Pa tako pet minuta tamo, deset onamo, pa zadnji sat na kraju dana ste već malo umorni i kada sve zbrojite u velikoj firmi ispadne da od 8 sati  radite 4. Znači u pravilu, kada ste u uredu kao da efektivno radite na pola radnog vremena. Jedan kolega mi je rekao da on "na hodniku" sazna puno stvari koje inače nebi saznao pa on to smatra korisno iskorištenim vremenom. Vjerujem da to ponekad ima smisla, ali ako ćete na hodniku pričati o poslu to baš nije primjereno ako raspolažete "osjetljivim" informacijama, a i ljudi će vas početi izbjegavati jer se većina zaposlenika planira malo prošetati i odmoriti dok prolaze hodnicima.

Odmor: Nije preporučljivo da se očekuje ili traži od zaposlenika da "bulji" u ekran 8 sati bez prekida. Studije kažu da svakih sat vremena do maksimalno dva moramo ustati od računala, razgibati se, prošetati, popiti vode i sl.  Kada radite od kuće to vrijeme odmora ne računate u rad i ugodno ga iskoristite uz kraći odmor ili ručak s obitelji, a kasnije kada se sve sredi opet nađete vremena za rad na projektima.  Po meni je to velika prednost. Ja se nikada nisam osjećala previše umorno navečer nakon rada od kuće.  Znala sam raditi po cijeli dan, nekada na većim projektima, uz ugodne kraće pauze i odmor. A istina je da je bilo dana kada sam znala doći doma iz ureda premorena, posebno petkom. Tako da rad od kuće definitivno nudi fleksibilnije mogućnosti spomenutih neophodnih kraćih odmora i opuštanja nego što to možemo ostvariti u uredu.

Ovime mogu zaključiti da je, u mom slučaju, rad od kuće ugodno iskustvo i moja preporuka samo ako se znate dobro organizirati, imati "kućni ured" odvojen od ostatka stana (ma koliko taj radni prostor malen bio), ako znate planirati vrijeme i ako znate sebi reći "stop" kada smatrate da ste odradili planirani dio posla.

Izvor fotografije: Forbes
______________________________________

Zaključno, politike rada od kuće imaju i prednosti i nedostatke, a odluku o usvajanju takvih politika treba donijeti nakon pažljivog razmatranja potreba organizacije i njezinih zaposlenika. Hoće li biti prikladan ili ne ovisi o različitim čimbenicima, kao što su priroda posla, osobnost i sklonosti zaposlenika te politika i kultura organizacije. Dok rad od kuće može povećati produktivnost i uštedjeti troškove, on također može dovesti do izolacije pa i do "sagorijevanja" ako osoba ne zna svoje vrijeme organizirati i planirati. Industrije koje su najzastupljenije u radu na daljinu su tehnološka, financijska, razna osiguranja te neke profesionalne usluge poput savjetovanja i računovodstva. Kako pandemija još uvijek utječe na naš način rada, rad na daljinu će vjerojatno postati sve prisutniji i prihvaćeniji kroz direktni ili hibridni način, a tvrtke će se morati prilagoditi novoj stvarnosti. Korištenjem spomenutih alata i primjenom gore navedenih savjeta, menadžeri mogu učinkovito komunicirati i nadzirati zaposlenike koji rade od kuće, održavati produktivnost i osigurati da svi rade prema planiranim ciljevima.  U konačnici, svaka pojedinačna organizacija mora procijeniti prednosti i nedostatke rada od kuće i odlučiti odgovara li njihovoj konkretnoj situaciji. Isto tako, trebala bi i  vršiti  redovite analize učinkovitosti takvoga rada u usporedbi s radom iz ureda i procijeniti što joj se više isplati i što donosi bolje rezultate i učinkovitost. Pojedine organizacije bi se mogle ugodno iznenaditi rezultatima.

Za još više savjeta o menadžmentu svega što nas okružuje posjetite moj blog: Suzana_Vezilić_Menadžment



Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Vještine komunikacijskog menadžmenta - četiri ključna područja za virtualnu komunikaciju

10 ključnih strategija za izgradnju povjerenja na radnom mjestu - savjeti za šefove, lidere, rukovoditelje, menadžere...

Trendovi vođenja i upravljanja