Koliko kupujemo "online"?
Pojava interneta revolucionirala je način na koji ljudi kupuju stvorivši fenomen online kupnje. Online kupnja, također poznata kao e-trgovina ili m-trgovina, eksponencijalno je porasla u posljednja dva desetljeća i postala je sastavni dio moderne potrošačke kulture. U ovome tekstu spomenuti ćemo evoluciju, prednosti, izazove i sveukupni utjecaj online kupovine na pojedince, tvrtke i društvo u cjelini. Pisati ćemo o tome u kakvom smo odnosu prema online kupnji i koliko u zadnje vrijeme kupujemo online, a na kraju teksta se nalazi i kratka anketa.
Izvor: Bastian Riccardi na unsplash.com
Možda se sada pitate zašto netko ima potrebu pisati o online kupnji kada je ona već dio naše svakodnevice, pa ispada kao da pišemo o toploj vodi. U pravu ste ako tako razmišljate jer je to zaista naša svakodnevica, ali potrebno je malo "stati na loptu" i promisliti o tome što nam takav oblik kupnje donosi, što se s njime promijenilo, kako je evaluirao i kuda nas vodi. Jesmo li već u vremenu kada smo se opustili i kupujemo online bez razmišljanja i straha hoće li nam netko "ukrasti" podatke s kreditne kartice ili još uvijek ima onih koji tom obliku kupnje ne vjeruju i čak očekuju "ciglu u kutiji" kada nešto kupe online?
Kako je sve počelo?
Zašto se netko odlučuje za online kupnju?
Praktičnost: Možda je najznačajnija prednost online kupovine njena neusporediva praktičnost. Potrošači mogu pregledavati, uspoređivati i kupovati proizvode iz udobnosti svog doma, bez potrebe da posjećuju fizičke lokacije trgovina. Ova pogodnost štedi vrijeme i trud, omogućujući ljudima da se usredotoče na druge aspekte svojih života.
Globalni pristup: Online kupnja ruši geografske barijere, omogućujući potrošačima pristup proizvodima i uslugama iz cijelog svijeta. Ova globalizacija tržišta proširila je izbore i ponudila jedinstvene proizvode koji nisu dostupni u lokalnim trgovinama.
Konkurentne cijene: Zbog izravne prirode online maloprodaje, režijski troškovi često su niži od onih u fizičkim trgovinama. Kao rezultat toga, online trgovci na malo mogu ponuditi konkurentne cijene i bolje ponude, čime će potrošači imati koristi.
Recenzije i povratne informacije: Online kupnja kupcima omogućuje pristup recenzijama proizvoda i povratnim informacijama drugih kupaca. To pomaže u donošenju informiranih odluka i poboljšava cjelokupno iskustvo kupnje.
Fleksibilnost vremena: Online trgovine otvorene su 24/7, što kupcima omogućuje kupnju u bilo koje vrijeme kada im odgovara. Ova fleksibilnost posebno je vrijedna za ljude s pretrpanim rasporedom ili ograničenom pokretljivošću.
Što nas odbija od online kupnje?
Sigurnosni problemi: Unatoč značajnom napretku u online sigurnosti, još uvijek postoji rizik od ugrožavanja osobnih i financijskih podataka. Kibernetički kriminalci neprestano traže načine da iskoriste ranjivosti, što zahtijeva snažne sigurnosne mjere.
Autentičnost proizvoda: S rastućom popularnošću internetske kupovine krivotvoreni proizvodi postali su pošast. Potrošači moraju stalno biti na oprezu i kupovati od renomiranih prodavača kako bi izbjegli kupnju krivotvorenih ili nekvalitetnih proizvoda.
Povrati i zamjene: Proces vraćanja ili zamjene proizvoda kupljenih online može biti težak, posebno za međunarodne kupnje. To može dovesti do frustracija i obeshrabriti neke potrošače od uključivanja u online kupnju.
Društvena izolacija: Kako online kupnja zamjenjuje tradicionalna maloprodajna iskustva, osjećaj zajednice i ljudske interakcije koji dolazi s fizičkim odlaskom u trgovine može se izgubiti. To može dovesti do društvene izolacije i smanjenih mogućnosti za osobne interakcije.
Tu su doskočili trgovci uvođenjem sve popularnije konverzacijske online kupovine putem live chat-a, aplikacija ili chatbot-ova. Sve samo da bi izbjegli loš osjećaj kod kupaca. Prema istraživanju koje je obavila konzultantska kuća Accenture od svih ispitanika 91 posto je reklo da će biti vjerno brendovima koji pamte njihove preferencije i na temelju njih nude samo njima prilagođene, individualizirane ponude.
Utjecaj na tvrtke
Internetska kupnja duboko je utjecala na poslovna okruženja, posebno bi izdvojila sljedeća tri učinka:
Širenje tržišta: Online platforme omogućuju tvrtkama da dosegnu širu publiku, nadilazeći geografska ograničenja i proširujući svoj tržišni doseg.
Troškovna učinkovitost: Postavljanje online trgovine često je isplativije od uspostavljanja fizičkog maloprodajnog mjesta, što omogućuje manjim tvrtkama da se natječu s etabliranim markama.
Analitika podataka: Online kupnja generira ogromne količine podataka koje tvrtke mogu analizirati kako bi razumjele preferencije potrošača, poboljšale marketinške strategije i optimizirale svoju ponudu.
Utjecaj na društvo
Mogućnosti zapošljavanja: Rast e-trgovine stvorio je razne mogućnosti zapošljavanja u poljima kao što su logistika, digitalni marketing i služba za korisnike.
Utjecaj na okoliš: Internetska kupnja može biti ekološki prihvatljivija od tradicionalne maloprodaje jer smanjuje potrebu za velikim fizičkim trgovinama i smanjuje emisije ugljičnog dioksida koji se ispušta prilikom prijevoza.
Utjecaj na lokalnu maloprodaju: Dok online kupnja koristi potrošačima i tvrtkama, ona može negativno utjecati na tradicionalne maloprodajne trgovine, potencijalno dovodeći do zatvaranja lokalnih tvrtki što bi utjecalo na povećanje nezaposlenosti i gospodarske nestabilnosti.
Što nam govore statistike?
E-trgovina bilježi stabilan rast iz godine u godinu. Prema Statisti, globalna prodaja e-trgovine dosegnuti će približno 6,3 trilijuna američkih dolara u 2023. godini, a predviđa se da će nastaviti rasti za 10,4%. Najveći e-trgovci u 2022. godini su Kinezi i Amerikanci. Ostali slijede prema ovim podacima:
M-trgovina ili mobilna kupnja: Sa širenjem pametnih telefona i poboljšanim iskustvom mobilne kupnje, sve veći broj ljudi kupuje putem svojih mobilnih uređaja. Online kupovina preko mobilnih uređaja, pametnih telefona ili tableta je uzela maha pa od 50 do čak 70 posto kupaca online kupnju obavlja preko mobitela! Vrijeme kad se web-trgovina dizajnirala prvenstveno radi desktopa je prošlo.
Povećani broj kupaca na mreži: Sve više i više ljudi prihvaća online kupnju zbog njezine praktičnosti i pristupačnosti. Prema Data Report izvještaju prenesenom na stranicama dash.app iz siječnja 2023. u 2022. godini je 4,11 milijardi ljudi obavilo online kupnju. Znači, više od polovice stanovništva cijelog svijeta prošle je godine kupovalo robu široke potrošnje online. Taj broj predstavlja rast od 8% u odnosu na broj iz 2021. Možemo li vjerovati tim podacima, jer zvuči zaista nevjerojatno.
Prekogranična e-trgovina: Globalizacija i poboljšane mogućnosti dostave doveli su do porasta prekogranične e-trgovine, pri čemu potrošači kupuju proizvode od međunarodnih trgovaca.
Utjecaj COVID-19: Pandemija COVID-19 ubrzala je rast online kupovine jer su se ljudi okrenuli e-trgovini kako bi izbjegli fizičke trgovine i prakticirali socijalno distanciranje. Po nekim statistikama pandemija je i do 50% povećala rast online kupnje.
Rezultati istraživanja učestalosti online kupnje u kojem su sudjelovali Jeftinije.hr zajedno s Valicon i Shopper's Mind donosi sljedeće rezultate:
Koje su najpopularnije metode za privlačenje online kupaca?
Prema istraživanjima Data Report pet najpopularnijih metoda su:
Besplatna dostava - 49,4%
Kuponi i popusti - 37,9%
Recenzije drugih kupaca - 31,6%
Pravila jednostavnog povrata - 30,4%
Dobro korisničko iskustvo webshop-a i jednostavan postupak naplate - 28,2%
Moje iskustvo pri online kupnji
Moje iskustvo je doista raznoliko. Ovisno gdje i što kupujem. Iskreno, meni nije problem prilagoditi se dizajnu svake web-trgovine, svjesna da kupnja može biti riskantna pa i na to sam spremna. Ali način kako se naručena roba dostavlja i kakva se roba dostavlja je meni, najveći problem online kupnje. Ja osjećam kako kod pojedinih online trgovina kupac prestaje biti važan onoga momenta kada plati kreditnom karticom. Kao da trgovci budu namireni zaključenom online transakcijom i smatraju da su ostvarili svoj cilj, a onda kreće zezanje oko datuma dostave. Isto tako, ponekad artikli budu oštećeni pa ih se mora vraćati što je, kako sam već spomenula, prilična neugoda svakoga kupca. Počinju pitanja: gdje vratiti, kome i kako? O tome bih mogla napisati cijeli roman. Mogu reći da sam s 50% online trgovina od kojih sam naručivala imala prepiske emailom oko dostave ili oštećenih proizvoda. Neki napišu da je vrijeme dostave 2-12 radnih dana i kada taj termin prođe oni se ne javljaju niti se ispričavaju. A kada ih kontaktirate onda kažu "mi se ispričavamo, gužva nam je" i to je to. I to može trajati i trajati dok vam ne dostave artikle.
Proučavala sam pravilnike koje davatelji usluga web-trgovine stavljaju na svojim stranicama i nigdje se u tim pravilnicima ne spominje kako pristaju na odštetu ako zakasne s dostavom. Mislim da taj dio treba biti bolje reguliran samim Zakonom o zaštiti potrošača. Jer ovako nedefinirana dostava spada u obmanjivanje kupaca. Onda kada konačno krene dostava tada ima onih dostavnih službi koje vam se ne najave SMS porukom ili emailom barem dan prije dostavnog termina, nego njihov dostavljač zove na telefon u 8 ujutro i kaže "ja sam na vašoj adresi". Ispada da neki trgovci ili dostavne službe misle kao da smo svi stalno doma i ne idemo raditi nego čekamo dostavu u svako doba. Znalo se dogoditi da dobijem SMS poruku o dostavi sutradan nakon što je pošiljka već isporučena. Isto tako, nekada imam osjećaj kako neke online trgovine šalju dostavom oštećene artikle pa "ako prođe kod kupca, prođe", onaj poznati app.
Naravno da ima i onih koje bih rado pohvalila jer rade brzo i profesionalno i pošiljka vam stigne kvalitetna, lijepo zapakirana brzinom svjetlosti. Tada budem sretna jer znam koliko vremena sam uštedjela i mogu se posvetiti drugim stvarima. Mislim da bi bilo dobro osnovati web-stranicu "pohvala i pritužbi" za sve lokalne web-trgovine gdje će im se ocjenjivati kvaliteta dostave i dostavljene robe. To je nešto što nam fali pa bi se možda ipak neki trgovci malo više potrudili. Trgovci većinom imaju tu rubriku pohvala i pritužbi na svojim web stranicama ali ipak te stranice oni moderiraju i ne znam koliko su objektivni.
Tako da, kako sam na početku rekla, iskustva su doista različita i čini mi se da se trgovci trude poboljšati usluge. Ipak, s obzirom na to da neki trgovci ovise o dostavnoj službi, jer nemaju organiziranu svoju dostavu, onda su i oni ponekad nemoćni i kada se dogode problemi upućuju nas na dostavu. Mi, kao kupci, se ne bi trebali zamarati time tko je kome dostavna služba nego svoj proizvod dobiti neoštećen i u obećanom roku.
Zaključak
Online kupnja je revolucionirala način na koji ljudi kupuju i prodaju proizvode, nudeći praktičnost bez presedana, globalni pristup i konkurentne cijene. Online kupnja je utjecala na potpunu transformaciju poslovnih okruženja omogućivši tvrtkama da dosegnu širu publiku i inoviraju svoje strategije. Međutim, to također predstavlja izazove povezane sa sigurnošću, autentičnošću proizvoda i društvenom izolacijom. Uspostavljanje ravnoteže između prednosti i nedostataka online kupnje ključno je dok prolazimo kroz ovu digitalnu eru koja se neprestano razvija. Na svima nama je da tu ravnotežu usmjeravamo u pozitivnu stranu. Uz kontinuirani tehnološki napredak i odgovornu praksu, online kupnja može nastaviti obogaćivati naše živote dokle god pozitivno pridonosi društvu i gospodarstvu.
Za još više savjeta o menadžmentu svega što nas okružuje posjetite moj blog: MENADŽMENT "tips & tricks" by Suzana Vezilić
ANKETA
Koliko kupujete online?
1. Nikad ne kupujem online
2. Ponekad kupujem ali samo u provjerenim trgovinama
3. Kupujem često
4. Sve kupujem online, više niti ne posjećujem trgovine
Kupujete li elektroničke uređaje online?
1. Često
2. Rijetko
3. Nikada
Kako vidite budućnost online kupnje za 5 godina?
1. Online kupnja će "izumrijeti"
2. Mislim da se neće ništa promijeniti
3. Smatram da će online kupnja biti u jednakoj mjeri kao i fizička kupnja
4. Online kupnja će potpuno preuzeti fizičku kupnju
Primjedbe
Objavi komentar