Postaje li privlačenje i zadržavanje pozornosti sve veći izazov digitalnoga doba?

U današnjem brzom, i informacijama zasićenom svijetu, više nije lako privući nečiju pažnju niti je zadržati. Zasigurno vam se dogodilo da ste bili suočeni s puno različitih poziva na seminare, mogućnosti učenja, poziva na konferencije, druženja, sastanke, kreativne radionice, a vama se najradije ostajalo doma uz dobar film? Pitate se što se dogodilo jer bi prije par godina platili duplu ulaznicu za nekakav takav događaj? To se jednostavno zove prezasićenost. Ne volimo ničega previše a niti premalo. Težimo ka nekoj "zlatnoj" sredini, ali uslijed raznih životnih prilika se naša pažnja "omakne kontroli" i bude nam dosta. Stručnjaci smatraju da nam se raspon pozornosti sve više smanjuje. To postaje sve veći problem i za pojedince i za tvrtke. Što nam je činiti?



Foto:TimeHugherEducation.com

Što se u stvari dogodilo i što je doprinijelo ovoj poteškoći?

Poteškoće uočavaju pojedinci, koji se ne mogu predugo koncentrirati na neke sadržaje bez dodatnih motivatora. Poteškoće uočavaju i tvrtke koje sve teže prenose svoj sadržaj na publiku ili klijente. Spomenut ću pojedine od uzroka spomenuta fenomena:

Preopterećenost informacijama: S porastom interneta, društvenih medija i digitalne tehnologije, ljudi su svakodnevno izloženi ogromnoj količini informacija. Ovo obilje sadržaja otežava isticanje bilo koje pojedinačne poruke ili sadržaja. Očito je da naš mozak nije spužva kako bi sve to učinkovito upio.

Smanjeni raspon pažnje: Istraživanja ukazuju na to da se raspon naše pažnje smanjio tijekom vremena, osobito u digitalnom dobu. Ljudi sve češće prelaze sadržaje na brzinu, zbog čega je teško privući i zadržati njihovu pozornost. Sigurno vam se dogodilo kada čitate neki tekst da pročitate samo uvod i zaključak?

Oglasi i marketinška zasićenost: Potrošači su bombardirani oglasima i marketinškim porukama na raznim platformama. Kao rezultat toga, razvili su mehanizme blokiranja oglasa, mentalni i tehnološki, kako bi filtrirali neželjene poruke.

Natjecanje za pozornost: Tvrtke, pojedinci, organizacije i kreatori sadržaja natječu se za isti skup pažnje. Ova povećana konkurencija otežava probijanje kroz "buku" i zaokupljanje interesa publike.

Promjena ponašanja potrošača: Preferencije i ponašanja potrošača neprestano se razvijaju, zbog čega je za pojedince i tvrtke ključno konstantno prilagođavati svoje strategije kako bi učinkovito komunicirali sa svojom ciljanom publikom.

Što su istraživanja pokazala?

Istraživanje raspona pažnje i njihovih promjena tijekom vremena tema je koju su proučavali razni istraživači i organizacije. Značajna studija koja se često spominje u vezi s rasponom pažnje je izvješće "Microsoft Attention Spans". Ova studija koju je proveo Microsoft 2015. godini imala je za cilj razumjeti utjecaj digitalne tehnologije na raspon ljudske pažnje.

Rezultati tog istraživanja su pokazali da se zbog povećane upotrebe digitalnih uređaja i obilja dostupnih informacija prosječni raspon ljudske pažnje smanjio s 12 sekundi u 2000. godini (ili otprilike kada je počela mobilna revolucija) na približno osam sekundi u 2015.  godini. Tijekom tog istraživanja ispitali su 2000 sudionika i proučavali moždanu aktivnost 112 ispitanika pomoću elektroencefalograma (EEG). Izvješće je privuklo medijsku pažnju sugerirajući da je raspon ljudske pozornosti čak i kraći od notorno loše usredotočene zlatne ribice čiji je prosječni raspon pozornosti devet sekundi.

Da li privlačenje pažnje tvrtkama postaje beznadni problem ili ipak ima pomoći?

Postoji jako puno osobnih izazova s kojim se ljudi  suočavaju u današnje doba. Prevladavanje izazova privlačenja pažnje u današnjem konkurentnom okruženju zahtijeva od pojedinaca i tvrtki dosta kreativnosti uz inovativni i promišljen pristup u svom načinu privlačenja pažnje. To može uključivati stvaranje visokokvalitetnog, privlačnog sadržaja, korištenje ciljanih marketinških strategija, korištenje tehnika pripovijedanja i praćenje trendova u razvoju i preferencija publike. Osim toga, izgradnja istinskih veza i odnosa s publikom može pomoći u održavanju njihove pozornosti tijekom vremena. Stručnjaci savjetuju tvrtke da isprobaju sljedeće metode:

Probajte razumjeti svoju publiku: Duboko i analitički upoznajte svoju ciljanu publiku. Shvatite njihove sklonosti, interese, ponašanje i bolne točke. Prilagodite svoj sadržaj i poruke tako da odgovaraju spomenutim vrijednostima.

Stvorite privlačan sadržaj: Razvijte visokokvalitetan, privlačan i vrijedan sadržaj koji se ističe. Upotrijebite kombinaciju formata kao što su videozapisi, infografike, blogovi, podcasti ili interaktivni sadržaji kako biste zadovoljili različite preferencije publike.

Budite autentični i originalni: Izgradite povjerenje tako što ćete biti autentični i transparentni. Ljudi cijene poštenje i iskrenost. Autentičnost pomaže u stvaranju dubljih veza s publikom.

Iskoristite pripovijedanje: Ljudi uvijek vole osjetiti i čuti jedan djelić privatnosti iz vaše prezentacije. Osmislite uvjerljive priče koje izazivaju emocije i odjekuju kod vaše publike. Priče imaju moćan način privlačenja pažnje i ostavljanja dugotrajnog dojma.

Optimizirajte vaš digitalni sadržaj:  Sigurno vam se nekada dogodilo da naletite na zanimljiv naslov ali mu se stranica toliko sporo učitavala da ste izgubili interes? Osigurajte da je vaš medijski sadržaj optimiziran za mobilne uređaje i da se brzo učitava. Ljudi često pregledavaju na mobitelu, a web stranica ili sadržaj koji se sporo učitavaju mogu ih spriječiti da ostanu fokusirani i angažirani.

Uključite se u društvene medije: Iskoristite platforme društvenih medija na kojima vaša publika provodi vrijeme. Pridružite se svojoj publici tako što ćete odgovarati na komentare vodeći interaktivne kampanje. Tako ćete saznati dosta o njima a i oni o vama, što će doprinijeti kvaliteti odnosa. Prilagođavanje sadržaja određenim segmentima vaše publike povećava relevantnost i angažman.

Koristite vizualne elemente: Uključite u svoj sadržaj privlačne vizualne elemente, grafike i videozapise. Vizuali imaju potencijal privući pozornost učinkovitije od samog teksta. Čak i stavljanje potamnjenih slova u tekstu ili podnaslova ima dobre učinke. Shvatite da većina čitatelja samo ovlaš preleti tekst i zaustavi se tamo gdje ga je nešto posebno privuklo.

Mjerite i prilagodite: Vjerujem da većina to zna ali je svakako vrijedno napomenuti: koristite analitiku i metriku za praćenje izvedbe vašeg sadržaja i kampanja. Učite iz podataka i prilagodite svoje strategije na temelju onoga što najbolje funkcionira za vašu publiku. Nemojte publici uporno nuditi ono što po rezultatima analitike uočite kao nezanimljivo.

Mijenjajte tonalitet vašeg govora tijekom predavanja: Možda vam se dogodilo da ste zaspali na nekom predavanju? Meni se to nije dogodilo samo zato što ne zaspim tako lako, ali sam svjedočila predavanjima na kojima je pola publike "kunjalo" ili spavalo. Zašto je to tako? Zato jer držati govore ne može svatko na način koji drži publiku angažiranu i zaokupljenu. Dobri govornici moraju posjedovati izvrsnu dikciju potkrijepljenu konstantnim intrigantnim i aktualnim čimbenicima, prožetu istraživačkim talentom, obogaćenu primjerima iz prakse; trebaju gajiti strast u prenošenju znanja, očitovati voljnost permanentnog samoobrazovanja te novostečenu „svježinu“ unijeti i u edukacije drugih.

Ako smo dovoljno educirani o onome što govorimo - imamo manju tremu, a publika itekako prepozna kada govornik ima tremu ili improvizira te to rezultira naglim opadanjem njihova interesa. Zato vježbajte pred osobama od povjerenja ili pred ogledalom ali svakako morate tijekom predavanja imati metode kojima držite publiku budnima. Razmotrite korištenje teorije područja mozga "47" i pravila pet posto.

Što znači pravilo pet posto i područje mozga "47"?

Prema riječima stručnjaka za digitalnu komunikaciju, Ivana Wanis Ruiza sa Univerziteta u Torontu ljudi u prosjeku ne mogu zapamtiti više od pet posto od onoga što se predavalo na svim događanjima i prezentacijama na kojima su sudjelovali. On tvrdi kako tome može pomoći teorija područja mozga "47".  Područje mozga "47" jest mali dio mozga u obliku badema koji se uključuje ili isključuje ovisno o našoj pažnji.  Kada nam je dosadno slušati nekoga, ili kada unaprijed znamo što će predavač reći naše „područje 47“ isključi se i mi dalje više  ne slušamo. Počnemo se baviti sami sobom i svojim mislima.  Međutim, kada nam nešto nepoznato zaintrigira radoznalost ili nam se čini "suludom temom"  onda slušamo pozorno da bi shvatili o čemu je riječ, kako bi zadovoljili svoju radoznalost, i tada je naše „područje 47“ aktivno. Znači cilj vaših prezentacija mora biti konstantno poticanje „područja 47“ kod slušatelja ili gledatelja kako bi ih aktivno držali budnima. (Coursera, 2021.). O tome sam već pisala na blogu gdje ćete naći detalje.

Je li je bolje kreirati dulji ili kraći tekst?

Kod medijskih sadržaja često nastaje dvoumljenje oko toga je li bolje pisati kraći ili dulji tekst. Na raznim tečajevima i edukaciji o pisanju nas uče kako moramo pisati što kraće i konciznije. Svi objašnjavaju kako je došlo doba u kojem moramo paziti na tuđe vrijeme kako nebi smo drugima oduzeli previše vremena pisanjem predugih email poruka ili izvještaja. I kraći i dulji tekst imaju svoje prednosti i prikladni su za različite kontekste. Ja sam uvijek za to da izričaj bude što kraće i konciznije, ali ipak tekst mora prenijeti informacije i poruku čitatelju. Kako to postići? Rekla bih da kod sadržaja koji prenose neku novost ili informaciju tekst mora biti što kraći, ali ako prenosimo svojevrsnu analitiku ili striktne upute onda je važno prenijeti poruku i dati dovoljno informacija kako bi čitatelj nakon pročitanoga teksta saznao dovoljno i nebi morao tražiti daljnje informacije.

KRAĆI TEKST

Društveni mediji: Platforme poput Twittera, Instagrama i TikToka često imaju karakterna ili vremenska ograničenja. Ovdje je kraći tekst dobar za sažeto prenošenje poruke.

Oglasi i reklame: Učinkovit je za naslove, reklame i brza ažuriranja radi što bržeg privlačenje pažnje.

Mobilni uređaji: Na mobilnim uređajima kraći je tekst čitljiviji i probavljiviji.

DULJI TEKST

Detaljne informacije i analitički tekstovi: Dulji tekst omogućuje detaljnija objašnjenja, dubinsku analizu i sveobuhvatno pokrivanje tema. Ovo je korisno za članke, postove na blogu i obrazovni sadržaj.

Prednosti optimizacije za tražilice (SEO): Dulji sadržaj često ima bolju izvedbu za SEO. Tražilice preferiraju sveobuhvatan, dobro napisan sadržaj.

Izgradnja autoriteta: Detaljni i dobro istraženi dulji tekstovi mogu vas postaviti kao autoritet u vašem području ili niši.

Kombinacija kraćega i duljega: Ključno je pronaći pravu ravnotežu između to dvoje na temelju preferencija vaše publike i platforme koju koristite. Ponekad kombinacija kratkog i dugog sadržaja može biti pun pogodak. Na primjer, rabite kraće tekstove kao mamce kako biste privukli pozornost i usmjerili korisnike na dulji, detaljniji sadržaj. Pružite sažetke ili naglaske unutar duljeg sadržaja kako biste zadovoljili i čitatelje koji traže detaljne informacije.

U svojoj sam poslovnoj praksi dosta slala pozivnica na događaje. Trudila sam se u pozivnicu staviti sve relevantne informacije kako uzvanici nebi morali gubiti vrijeme i istraživati dalje o događaju, nego bi sve saznali iz jednoga čitanja. Bilo je prilika kada su mi nadređeni predlagali da skratim tekst pozivnica na minimum čisto zbog straha da primatelji neće imati vremena cijelu pozivnicu pročitati i onda je nakon takvih skraćenih pozivnica bilo dosta nedoumica o događaju, pa su telefoni zvonili non-stop. Tako je ispalo da su iz straha od predugačke pozivnice napravili više posla i sebi i drugima.  Važno je da tekst bude što kraći i koncizniji ali se ne smijemo "zaletjeti" u tom skraćivanju pa prenijeti polovičnu informaciju.

ZAKLJUČAK

S obzirom na to da je smanjenje raspona ljudske pažnje velik izazov i nuspojava doba u kojem živimo, nema nam druge nego ju prihvatiti i tražiti načine da ju prevladamo. Nabrojanim metodama možemo značajno umanjiti težinu tog izazova. Privlačenje pažnje je stalan proces koji zahtijeva kontinuirano učenje, eksperimentiranje i prilagodbu. Razumijevanjem samoga sebe, svoje publike i stalnim pružanjem vrijednog i zanimljivog sadržaja možete povećati svoje šanse da se istaknete u današnjem konkurentskom okruženju. Učinkovitost vašeg sadržaja ovisi o njegovoj kvaliteti, relevantnosti i tome koliko dobro odgovara potrebama vaše publike. Testirajte različite duljine, analizirajte metriku i prilagodite svoju strategiju na temelju onoga što najbolje odjekuje kod vaše publike na svakoj platformi ili za svaku vrstu sadržaja koji proizvodite. 

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Vještine komunikacijskog menadžmenta - četiri ključna područja za virtualnu komunikaciju

10 ključnih strategija za izgradnju povjerenja na radnom mjestu - savjeti za šefove, lidere, rukovoditelje, menadžere...

Trendovi vođenja i upravljanja